ژاپنی‌های سنتی

دیروز موقع برگشتن به خونه داشتم از جلوی یکی از رستورانهای نزدیک خونه رد میشدم که دیدم دو تا خانوم از توی رستوران دارند برام دست تکون میدند.
قبل از بارداری یه دوره خیلی کوتاه تویکی از مراکز فرهنگی شهر زبان ژاپنی میخوندم که با کلی اوبا چن های(مامان بزرگ) این سنی دوست شدم.
همشون به صورت داوطلب تو اون مرکز کار میکردند و یکی از کلاسهایی هم که خیلی طرفدار داشت همین کلاس زبان ژاپنی برای خارجی ها بود که باعث آشنایی این گروه از بازنشسته ها با دختر پسرهای خارجی میشد.
کلاس خوبی بود و تو همون مدت کوتاه کلی دوست پیدا کردم وچند بار برنامه سفر و رستوران رفتن داشتیم.
خلاصه رفتم تو رستوران که باهاشون یه حال و احوالی بکنم. هر دو اول یه دستی به شکمم کشیدند(این کارشون خیلی برام جالبه) و کلی تبریک و ذوق از دیدن من با این شکم قلنبه.
بعد هر دوشون میگند میدونی بچه چیه. گفتم حدس بزنید هردو گفتند پسر. من هم عین همیشه خیلی عادی گفتم آره.
هر دو بهم میگند پس شوهرت خیلی خوشحال باید باشه!
بدون استثنا تا حالا به هر ژاپنی که گفتم بچه ام پسره همشون همین حرف رو زدند.
چند وقت پیش از یکی از دوستام که خودش هم دو تا پسر داره پرسیدم چرا انقدر ژاپنی ها براشون پسر مهمه. میگفت علتش اینه که ما خیلی اهمیت میدیم که سه نسل پشت هم اولین فرزند پسر باشه چون اینجوری ارث تو خانواده پشت هم منتقل میشه.
شاید بدونید که توی ژاپن ارث فقط به پسر بزرگ خونواده میرسه و بچه های بعدی از ارث محرومند. وظیفه نگهداری از پدر و مادر هم به عهده پسر بزرگ هست و هنوز که هنوزه با همه پیشرفت و مدرن شدنشون به شدت این رسم رو حفظ کردند.
یه نفر میگفت برای همین هست که خیلی از دختر ها ترجیح میدند با پسرهایی که فرزند اول خونواده باشند ازدواج نکنند و بیشترین آمار مردهای تنها تو ژاپن مال همین گروهه.
دیشب داشتم برای شوشو میگفتم که این دوتا اوبا‌چن اینجوری گفتند. بعد دو تایی به این نتیجه رسیدیم که ایرانی ها تو این مورد فرهنگ متمدنانه تری نسبت به ژاپنی ها دارند.
شما فکر کنید تا قبل از اسلام که چقدر به جایگاه زن اهمیت میدادند. حالا بماند که الان دارند قوانینی که هزار و چهارصد سال ازش میگذره رو اجرا میکنند و زن ستیزی و مرد سالاری تو جامعه ایرانی هنوز به شدت وجود داره.
البته اینجا تو خیلی از قوانین(تا اونجایی که من میدونم) زن و مرد با هم برابرند چیزی که تو قوانین ایران دیده نمیشه اما توی رفتارهای سنتی شون مواردی هست که از ایران خیلی عقبتره.
خداییش الان تو خیلی از خانواده های ایرانی هیچ فرقی بین دختر و پسر نمیذارند و شاید به دختر حتی بیشتر از پسر هم بها بدند.

پ.ن: هنوز این متن کامل پست نشده بود که چشمم به این خبر خورد.

هیچ نظری موجود نیست: